کد مطلب: 204487
روانشناس سلامت خانواده در چهارمحال و بختياري:
خانواده‌ها کودکان و نوجوانان را در فضاي مجازي رها نکنند/ والدين سطح سواد مجازي خود را بالا ببرند
تاریخ انتشار : 1399/09/27 11:58:46
نمایش : 981
روانشناس سلامت خانواده در چهارمحال و بختياري گفت: خانواده‌ها نبايد سيستم را در اتاقي جداگانه قرار دهند و نظارت بر کار فرزندان در فضاي مجازي از سوي خانواده‌ها بايد به‌صورت غيرمستقيم صورت گيرد تا آسيب‌هاي ديگري را به دنبال نداشته باشد.
به گزارش هفت چشمه؛ فاطمه محمودي روانشناس سلامت خانواده در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: حضور دانش‌آموزان چه به دليل مجازي شدن آموزش‌ها و چه قبل از آن در فضايي نامحدود و غيرقابل کنترل مشکلاتي را براي خانواده‌ها و خود کودکان و نوجوانان ايجاد کرده است.
 
وي با اشاره به اينکه خانواده‌ها درحال حاضر ناچار هستند اجازه دهند فرزندانشان از گوشي و تبلت استفاده کنند ادامه داد: کنترل بچه‌ها در اين فضا قابل انجام است و خانواده‌ها با توجه به گروه سني فرزندان بايد برنامه‌ريزي کنند و اين نکته را مدنظر داشته باشند، بچه‌ها بيشتر از سه ساعت نياز نيست که در فضاي مجازي باشند.
 
محمودي افزود: اگر آگاه‌سازي خانواده‌ها در همه ابعاد صورت بگيرد مي‌توانند با توجه به تفاوت‌هاي فردي فرزندان محدوديت‌هاي را براي آن‌ها و براي حضور در فضاي مجازي اعمال کنند و اجازه ندهند بچه‌ها به فضاي مجازي عادت کنند.
 
اين روانشناس سلامت خانواده با بيان اينکه بايد براي بچه‌ها برنامه‌ريزي‌هاي جانبي در نظر گرفته شود و اجازه ندهيم گرفتاري با استرس و اضطراب ناشي از کرونا ما را از رسيدگي به فرزندان غافل کند، خاطرنشان کرد: از آنجايي که بچه‌هاي سن متوسطه اول در سن بلوغ قرار دارند توجه به اين سن از اهميت بالايي برخوردار است و خانواده‌ در اين دوره بايد محلي امن براي نوجوانان باشد و اجازه ندهد فرزندان راه حل مشکلات خود را در فضاي مجازي و به غلط پيدا کنند و راه نادرست را بروند.
 
محمودي با اشاره به اينکه پدر و مادر با وجود اينکه خودشان گوشي و وقت آزاد در اختيار دارند اقدام به خريد يک تبلت يا گوشي جداگانه براي فرزندان مي‌کنند و مالکيت آن را به بچه‌ها مي‌دهند و اين کار بسيار نادرستي است و بدان معناست که قانون خاصي براي بچه‌ها در اين زمينه درنظر گرفته نشده است، افزود: اگر بچه‌ها بيش از اندازه از فضاي مجازي استفاده کنند دچار بلوغ زودرس، استرس، اضطراب و... مي‌شوند، ديدن يک تصوير در فضاي مجازي که شايد براي ما عادي باشد، براي يک نوجوان مشکلات بسيار جدي را ايجاد کند.
 
وي همراهي و نظارت بر کار کودکان و نوجوانان در فضاي مجازي را مهم عنوان و تاکيد کرد: خانواده‌ها نبايد سيستم را در اتاقي جداگانه قرار دهند و نظارت بر کار فرزندان در فضاي مجازي از سوي خانواده‌ها بايد به‌صورت غيرمستقيم صورت گيرد تا آسيب‌هاي ديگري را به دنبال نداشته باشد.
 
اين مشاور در ادامه بيان داشت: خانواده‌ها بايد سواد رسانه‌اي و مجازي خود را بالا ببرند و با استفاده از کليپ‌هاي آموزشي يا دوره‌هايي که برگزار مي‌شود آگاهي خود را ارتقاء داده، اجازه ندهند فرزندانشان در اين فضا از آن‌ها پيشي گرفته و فريبشان دهند.
 
محمودي اضافه کرد: توليد محتواي آموزشي از سوي ارگان‌ها و ادارات مربوطه در بحث کاهش آسيب‌هاي اجتماعي فضاي مجازي بسيار حائز اهميت است.
 
وي بيان داشت: نظارت و کنترل بر کار نوجوانان در سن بلوغ بايد چندين برابر باشد، چون در اين زمان ديدن يک تصوير يا يک شيوه صحبت مي‌تواند فکر و ذهن بچه‌ها را درگير کند و به دنبال آن نوجوان در سن بلوغ را با مشکلات بسياري مواجه سازد.
 
اين مشاور خانواده با اشاره به اينکه شبکه ملي اطلاعات مي‌تواند در اين زمينه اثير بالايي داشته و بسيار کمک‌کننده باشد افزود: وقتي ما از اينترنت ملي استفاده مي‌کنيم کنترل فضاي مجازي برايمان راحت‌تر خواهد بود و قطعا با راه‌اندازي اين فضا مي‌توان اميد داشت بسياري از گرفتاري‌ها و نگراني‌هاي خانواده‌ها رفع شود.
 
محمودي افزود: متاسفانه روند پيشرفت شبکه ملي اطلاعات پايين است و بايد تا الان زيرساخت‌ها و بسترها راه افتاده باشد اما هنوز شاهد اتفاق چشم‌گيري در اين زمينه نيستيم.
 
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg